Friday, February 27, 2009

Bab 3


Duhai hati, bersabarlah. Ini dugaan yang kau perlu hadapi. Fikir yang positif sahaja, jangan biarkan syaitan merajai jiwamu itu. Tahan Iman, tahan..Jangan biar air matamu itu gugur.

Astaghfirullah, Astaghfirullah

Kuatkan hatimu Iman Najihah, Allah bersama-sama dengan orang yang benar. Air mata yang di tahan akhirnya tumpah jua jatuh ke pipi. Tidak tahu salah siapa, mahu salahkan Muzammil atau salah diri sendiri. Malu, sungguh aku malu di perlakukan begitu. Tangan cepat-cepat mencari tisu di dalam beg sandangnya untuk mengelap pipinya yang basah dengan air mata. Tarik nafas Iman Najihah. Tarik. Hembus.Tarik. Hembus.

“Iman, kau okey ke? Aku dengar kau kena marah dengan Muzammil? Betul ke?” Tanya Suhaida sebaik sahaja mengetahui lokasi di mana aku berada. Tahu saja Suhaida ni kat mana aku pergi.

“Okey je, jangan risau.” Balasku dengan senyuman, sedaya upaya menutup resah di hati.

Kau janganlah nak sorok-sorok dengan aku, semua majlis tertinggi nampak kau kena tengking dengan Muzammil. Siap dia lempar kertas proposal kau lagi, betul kan?”

Iman tersenyum, mengingatkan kembali peristiwa tadi, cukup membuatkan dia terasa malu, proposal tu sepatutnya bukan aku yang buat, tapi..

Mataku menjeling kea rah Suhaida yang memandangku tanpa penat.

“Tak ada apa-apalah Suhaida, aku okey.” Jawabku cuba menyenangkan hati SUhaida.

“Okeylah, aku nak balik bilik dulu, nak ikut tak ni, ke ada date dengan siapa-siapa?” Tanyaku cuba menukar topik.

“Hurm, Iman! Janganlah simpan sorang-sorang.” Marah Suhaida.

“ Bagi aku peluang untuk tak nak kongsi apa yang aku rasa sekarang kat sesiapa, aku harap sangat kau mengerti perasaan aku masa ni.Aku Cuma nak bersendirian dan tidak ada sesiapa yang akan ganggu aku.Boleh kan?” Akhirnya, terlafaz jua apa yang sesak di hatiku.

Tanpa sempat Suhaida membalas apa-apa, aku mengucapkan salam padanya tanda aku ingin beransur dan akan meninggalkannya.

Maafkan aku Suhaida, andai kata-kata aku tadi menyebabkan kau terluka. Aku resah bersama dengan kesedihanku sendiri. Peristiwa tadi cukup menyebabkan aku rasa rendah diri. Aku tidak mampu memandang sesiapapun kerana aku berasa sangat malu. Hujan menuruni, tanda memahami apa yang ada di hatiku.Tuhan..kaki melangkah lemah menuju ke Qaryah. Menjalani kehidupan dengan langkah yang amat penat. Sungguh, minggu ini adalah minggu yang banyak kejutannya.

“Iman Najihah, proposal yang saya minta semalam dah siap?” Tanya Muzammil tanpa memandangku. Aku terkesima, terkejut dan menggelabah tak tentu hala. Aduyai, proposal yang dia minta belum di siapkan sepenuhnya lagi, aku cuba berusaha untuk menyudahkan kerja orang lain.

“Errr, dah siap separuh” balasku tanpa memandangnya juga.

“ Sampai mana siap” Tanya Muzammil kembali, tanpa melihatku juga, apalah yang ada dalam buku diarinya itu sehingga tidak ingin memandangku walau sekejap. Galau hatiku, terasa aka nada sesuatu yang akan terjadi nanti.

“Hurm, by the way, ini bukan kerja saya, saya hanya menyiapkan kerja ini tanpa saya tahu apa yang patut saya masukkan dalam proposal ini. Lokasi tempat perniagaan yang di cadangkan pun saya tidak tahu.” Balasku berani. Argh peduli apa, janji aku cuba menangkan diri tanpa ada rasa bersalah. Seperti yang sudah ku jangka dari tadi, Muzammil memandangku tanda dia terkejut dengan jawapanku. Ya sudah pasti dia terkejut dengan jawapanku. Aku menelan air liur untuk menghilangkan gemuruh. Allah, Rabbi yaseer wala tu Aseer ya Karim.

“Boleh saya tengok sampai mana kertas kerja yang Iman siapkan” Pinta Muzammil. AKu cepat-cepat menghulurkan kertas yang aku print tadi, sebenanar aku sendiri konfius, kenapa aku pelru print kertas ni, padahal selalunya dah siap sepenuhnya barulah aku print.

Setibanya kertas itu sampai ke tangan Muzammil. Tuhan, apa dosaku sehingga di malukan begini, kertas yang ku beri tadi melayang tinggi terjatuh di depan mukaku tanpa aku sempat berbuat apa-apa. Mak.. malunya aku. Tindakan reflek yang cukup pantas, aku bangun dan terus berlalu pergi tanpa sepatah perkataan pun keluar dari mulutku.

“Sudah berbuat salah, tapi tidak mengaku. Manusia apa begitu, menipu. Bukankah menipu itu tergolong daripada manusia-manusia yang munafik?” Terngiang-ngiang di telinga apa yang di cakapkan Muzammil tadi. Siapa yang menipu, aku tak menipu, memang proposal tu belum siap, aku cakaplah belum siap. Air mata tumpah lagi. Aku bukan manusia munafik..

Deringan telefon genggam mengejutkan ku, Tanganku laju mengesat air mata di pipi. Nama Ibu ku sayang tertera di skrin telefon gengganku. Deringan telefon seakan-akan mengerti jerti hatiku.

Iman cepat-cepat melangkah mendapatkan telefon genggamnya di hujung bantal di katilnya. “Assalamualaikum!” Panggilan telefon di jawab dengan sopan supaya pemanggil senang dengannya, itulah yang sering di ajar ibunya. Bercakap biar sopan, itulah budi bahasa orang-orang melayu. Dalam agama pun memang di tuntut.

“Ibu..ibu sihat?”

“Waalaikumussalam! Sihat,Ji sihat tak?”

“Sihat alhamdulillah”

“Balik tak hujung minggu ni?” Tanya Mak Zaiton

“Mak kiah kamu adakan kenduri kesyukuran, nak sangat jumpa Ji. Katanya dah lama tak tengok Ji.” Tambah Mak Zaiton.

“Dah lama tak tengok Ji? Ish ibu menakutkan je, Ji tak nak kahwin lagi lah Ibu” dengan nada lucu aku menjawab.

Lah budak bertuah ni, ke situ pula yang di fikirkannya. Marah Mak Zaiton di ikuti ketawa di hujungnya.

“ Ji gurau je lah mak! Tengoklah nanti, Ji tak janji, takut-takut pihak kolej adakan majlis ilmu. Rugi pula kalau terlepas” Jawab Iman berhati-hati, risau jika kenyataannya mengguriskan hati orang tuanya.

“Yalah..Apa-apa berita, jangan lupa beritahu ibu ya, Assalamualaikum”

“Waalaikumussalam Ibu”

Terima kasih ibu, saat getirku terasa berkurang tika mendengar suara Ibu. Ibu kau penyejuk hatiku. Dia bersyukur kerana Ibunya tidak mengesan apa yang bermain di mindanya. Risau juga takut-takut suaranya yang serak-serak akibat banyak menangis menyebabkan Ibunya perasan.

Ibu, anakmu dalam duka..

No comments: